پلاستیکی که از اکسترودر شما خارج می شود ممکن است دمایی بین ۱۹۰-۲۴۰ درجه سانتیگراد داشته باشد. وقتی پلاستیک هنوز گرم است، قابل انعطاف است و به راحتی می تواند به شکل های مختلف درآید. با این وجود، وقتی سرد شود، به سرعت سفت می شود و شکل خود را حفظ می کند. شما باید تعادل درست بین دما و خنک کننده را طوری تنظیم کنید که پلاستیک راحت در نازل جریان پیدا کند، اما وقتی خارج شد به سرعت سفت شود تا ابعاد دقیق بخش چاپ یه بعدی را حفظ کند. اگر این تعادل رعایت نشود، ممکن است متوجه شوید برخی بخش های  خارجی آن دقیق و محدوده مورد نظر شما را ندارند. در بخش زیر علل شایع برای گرمای بیش از حد و چگونگی پیشگیری از آنها را بررسی می کنیم.

خنک کننده نا کافی

شایع ترین علت گرمای بیش از حد این است که پلاستیک به اندازه کافی سریع سرد نشده است. هنگامی که این اتفاق می افتد، پلاستیک گرم خیلی راحت می تواند در زمانی که به آرامی سرد می شود، شکل خود را تغییر دهد. برای بیشتر پلاستیک ها بهتر است که لایه ها را به سرعت خنک کرد تا از تغییر شکل آنها پس از چاپ جلوگیری کرد. اگر چاپگر شما یک فن خنک کننده دارد، سعی کنید قدرت فن را بیشتر کنید تا پلاستیک سریع تر خنک شود. با کلیک کردن “Edit Process Settings” و انتخاب تب Cooling می توانید این کار را انجام دهید. به سادگی بر روی نقطه تنظیم سرعت فن که می خواهید آن را ویرایش کنید دوبار کلیک کنید. این خنک کننده های اضافی کمک می کنند که پلاستیک شکل خود را حفظ کند. اگر چاپگر شما یک فن خنک کننده یکپارچه ندارد، می توانید یک فن کوچک دستی نصب کنید تا لایه ها سریع تر خنک شوند.

چاپ کردن در دمای بیش از حد

اگر یک فن خنک کننده دارید ولی هنوز هم این مشکل وجود دارد، شاید لازم باشد در دمای پایین تر چاپ کنید. اگر پلاستیک در درجه حرارت پایین تر خارج شود، سریع تر سفت می شود و شکل خود را حفظ خواهد کرد. سعی کنید درجه حرارت چاپگر را ۵ تا ۱۰ درجه کاهش دهید و ببنید آیا کمک می کند یا خیر. می توانید با کلیک کردن بر روی “Edit Process Settings” و انتخاب تب Temperature اینکار را انجام دهید. بر روی نقطه تعیین درجه حرارتی که می خواهید تغییر دهید دوبار کلیک کنید. مراقب باشید درجه حرارت را خیلی پایین نیاورید، در غیر این صورت پلاستیک ممکن است به اندازه کافی گرم نشود که بتواند از دهنه باریک نازل خارج شود.

چاپ کردن خیلی سریع

اگر هر لایه را خیلی سریع چاپ کنید، وقتی لایه داغ پلاستیکی روی لایه های دیگر می آید، لایه های زیرین زمان کافی برای خنک شدن را نخواهند داشت. این امر به ویژه برای قطعات بسیار کوچک اهمیت زیادی دارد، که هر لایه فقط نیازمند چند ثانیه زمان است تا چاپ شود. حتی با وجود فن خنک کننده، هنوز هم باید سرعت چاپ را برای این لایه کوچک کاهش دهید تا اطمینان حاصل کنید هر لایه زمان کافی برای سفت شدن دارد. خوشبختانه Simplify3D یک گزینه بسیار ساده دارد که دقیقا همین کار را انجام می دهد. اگر شما بر روی “Edit Process Setting” کلیک کنید و تب Cooling را انتخاب کنید، بخشیبه نام  “Speed Override” را می بینید. این بخش به طور خودکار سرعت چاپ برای لایه کوچک را کاهش می دهد تا قبل از چاپ لایه بعدی زمان کافی برای خنک و سفت شدن داشته باشند. برای مثال، اگر شما به نرم افزار اجازه دهید سرعت چاپ لایه هایی که چاپ آنها کمتر از ۱۵ ثانیه طول می کشد را تنظیم کند، برنامه به طور خودکار سرعت چاپ این لایه کوچک را کاهش می دهد. این یکی از ویژگی های حیاتی برای بر طرف کردن مشکل سرعت بیش از حد است.

وقتی همه این موارد جواب ندادند: سعی کنید چند بخش را یکباره چاپ کنید

اگر ۳ مورد بالا را امتحان کرده اید ولی هنوز هم مشکل دارید، یک مورد دیگر هم وجود دارد که می توانید امتحان کنید. یک کپی از قسمت هایی که می خواهید چاپ کنید ایجاد کنید (Edit> Copy/Paste) یا شی دیگری را وارد کنید که می تواند در همان زمان چاپ شود. با چاپ دو شی در یک زمان، می توانید برای بخشی مجزا زمان خنک شدن بیشتری فراهم کنید. نازل داغ باید به مکان دیگری بر روی پلت فرم تا بخش دوم را چاپ کند، که به این ترتیب زمان کوتاهی در اختیار بخش اول می دهد تا خنک شود. این یک استراتژی ساده، در عین حال بسیار موثر برای رفع مشکلات گرمای بیش از حد است.