حضور شرکت نامگان در کنگره و انجمن جراحان قلب و بیهوشی و نمایش پرینتر سه بعدی Zmorph

کاربرد پرینتر سه بعدی Zmorph  در نمونه سازی و  پزشکی

 

روش کار پرینتر سه بعدی برای مدل سازی عضو بدن:
برای ساخت مدلی سه بعدی از اعضا بدن ابتدا نیازمند تصویر سه بعدی هستیم. روش های CT-Scan و MRI و یا سونوگرافی و حتی کاردیوگرافی جهت استخراج مدل سه بعدی مناسب می باشند.

 

www.namgan.com

درباره نامگان

گروه مهندسی نامگان از بیش از ۱۰ سال است که فعالیت های مشترکی را با تیم تحقیقاتی بیمارستان در در زمینه ی کاربرد های مهندسی در پزشکی آغاز کرده . تحقیقات متعددی در زمینه های مختلف نرم افزاری و سخت ازاری صورت گرفته و نتایج بسیار مطلوبی از جمله ثبت چند اختراع در اداره اختراعات امریکا ( US Patent) به شماره های ۸۳۹۸۶۵۸ و ۹۱۹۲۳۶۵ و ۹۴۸۰۴۶۹  حاصل کرده است . هدف از استفاده از پرینتر سه بعدی در حوزه پزشکی این است که بتوانیم عضو های داخلی بدن را به صورت سه بعدی ساخته و بتوانیم به پزشک کمک کنیم که قبل از جراحی بتواند تممی جزئیات عضو را به صورت کاملاً واقعی دیده و بهترین و دقیق ترین تصمیم را در نحوه ی درمان بگیرد .

پرینت سه بعدی راهی برای کم کردن خطر ها و بحران های جراحی

در پزشکی یک اصل وجود دارد که هرچه تشخیصی دقیق تر باشد ، رمان دقیق تر است .” در سال های اخیر از روش های گوناگون علمی برای تشخیص دقیق تر بیماری استفاده شده است چرا که برای انتخاب بهترین روش درمان پزشک لازم می داند تمامی مراحل تشخیص را به ترتیب استفاده نماید ، این روش ها در سال های اخیر توسعه پیدا کرده و پیشرفته تر شده اند و به پزشکان کمک کرده اند با سرعت بیشتری بیماری را تشخیص داده و بهترین روش درمان را انتخاب نمایند یکی از این روش های پیشرفته در تشخیص استفاده از پرینت سه بعدی عضو است که باعث می شود تمامی جزئیات در بافت عضله بهتر دیده شود و عارضه آسان تر تشخیص داده شود ، چرا که با وجود توسعه تمامی روش های تشخیص ، گاهی زبان مشترکی بین متخصص تصویر برداری و پزشک متخصص وجود ندارد و در تفسیر تصویر گرفته شده از بافت عضله تنها تصویر بردار است که می تواند تشخیص دهد و این مسئله پزشک را با تردید روبه رو می کند ، از طرفی در روش های رایج تشخص همه این روش های رایج تشخیص تمامی اجزای عضله قابل رویت نیستند و پزشک تنها در جراحی می تواند عضله را کاملاً دیده و تشخیص دهد ، تشخیص از طریق پرینت سه بعدی این امکان را به پزشکان می دهد که بدون جراحی بتوانند عضله را به طور کامل و با جزئیات دیده و عارضه را شناسایی کنند . پرینت سه بعدی نه تنها راه پزشک را در تشخیص کوتاه تر کرده بلکه به بیمار نیز این امکان را می دهد عضله را دیده و او نیز در روش درمان خود انتخاب کننده باشد . پرینت سه بعدی نه تنها به آسانتر شدن تشخیص و درمان کمک کرده بلکه به مادران جوانی که برای اولین بار تجربه مادر شدن را دارند این امکان را می دهد که اولین تصویر را از جنین خود ثبت کرده و برای همیشه با بالاترین کیفیت حفظ کنند .

 

 

روش کار دستگاه پرینت سه بعدی

  1. تصویر برداری

برای ساخت یک مدل سه بعدی از یک عضو بدن ابتدا نیاز به یک تصویر سه بعدی از عضو داریم . این تصویر می تواند از طریق انجام CT-Scan یا MRI بدست آید و یا بوسیله ی انجام سونوگرافی یا اکوکاردیوگرافی انجام شود .

  1. استخراج بخش مورد نظر از تصویر

در مورد CT-Scan و MRI به دلیل ماهیت لایه لایه بودن این تصاویر ، تولید یه مدل سه بعدی کامپیوتری و سپس جدا کردن عضو مورد نظر از بقیه اجزاء کار خیلی مشکلی نیست و به همین دلیل نرم افزار های تجاری متعددی برای این امر وجو دارند که استفاده ا آنان راه را کوتاه تر کرده است . اما تصاویر سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی به دلیل لایه لایه نبودن تصاویر کار را دشوار تر می کند . در دنیا بسیاری از مراکز تحقیقاتی بر روی تبدیل این تصاویر به مدل های سه بعدی کامپیوتر کار می کنند و تعداد کمی تا کنون موفق به انجام آن شده اند .
خوشبختانه تیم ما نیز توانسته با توسعه ی نرم افزار مورد نیاز به این قابلیت دست یافته و بتواند اینگونه تصاویر را به مدل سه بعدی تبدیل و از درون آن بخش مورد نظر را جدا سازد .

  1. پرینت سه بعدی

پس از استخراج عضو مورد نظر از مدل سه بعدی و تبدیل آن به فرمتی که توسط دستگاه های پرینتر سه بعدی قابل تشخیص باشد، می توان با تنظیمات خاص ، نسبت به ساخت آن اقدام نمود .