طریقه چاپ سه بعدی به این ترتیب است که در هر زمان، یک لایه از شئ مورد نظر را چاپ می کند. هر لایه، بر روی لایۀ بعدی قرار می گیرد، و در نهایت شکل سه بعدی مورد نظر ایجاد می شود. با این حال برای اینکه شکل نهایی محکم و استوار باقی بماند، باید مطمئن شوید که پیوستگی هر لایه به به لایه زیرین، به اندازه است. اگر لایه ها به اندازه کافی به هم پیوستگی نداشته باشند، شکل نهایی خرد می شود یا از هم جدا می شود. در زیر به چند مورد از عوامل شایع که موجب خرد و جدا شدن لایه ها می شوند اشاره می کنیم و برای هر کدام راه حال هایی پیشنهاد می دهیم.

قطر بیشتر نازل های پرینتر سه بعدی، بین ۳/۰ تا ۵/۰ میلی متر است. پلاستیک از این دریچه کوچک خارج می شود تا اکستروژن خیلی باریکی ایجاد کند که بتواند بخش های خیلی ظریف تر و با جزئیات بیشتر را نیز بسازد. با این حال این نازل های کوچک، در مورد ارتفاع لایه هایی که باید استفاده شوند، محدودیت هایی ایجاد می کنند. وقتی یک لایه از پلاستیک بر روی لایۀ دیگر چاپ می شود، باید مطمئن شوید که لایۀ جدید بر روی لایۀ زیرین فشرده شود تا دو لایه به خوبی بهم بچسبند. به عنوان یک قانون کلی، باید مطمئن شوید ارتفاع لایه ای که انتخاب کرده اید، ۲۰ درصد  از قطر نازل کم تر باشد. اگر قطر نازل ۴/۰ میلی متر باشد، ارتفاع لایه نباید بیشتر از ۳۲/۰ میلی متر باشد، در غیر این صورت هر لایه نمی تواند به خوبی به لایۀ زیرین خود بچسبد. بنابراین اگر دیدید شکل کلی دارد از هم متلاشی می شود و لایه ها به هم نمی چسبند، اولین چیزی که باید چک کنید ارتفاع لایه در مقایسه با اندازه نازل است. سعی کنید ارتفاع لایه را کم کنید و ببینید به بهم پیوستگی بهتر لایه ها کمکی می کند یا خیر. اینکار را با کلیک بر روی “Edit Process Settings” و انتخاب تب “Layer” می توانید انجام دهید.

چسبندگی پلاستیک گرم همیشه بهتر از پلاستیک سرد است. اگر متوجه شدید لایه ها بهم نمی چسبند و مطمئن هم بودید که ارتفاع لایه ها زیاد نیست، احتمالا باید رشته ها را با دمای بالاتری چاپ کنید تا چسبندگی قوی ایجاد کنید. مثلا اگر سعی کردید پلاستیک ABS  را در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد چاپ کنید، به احتمال زیاد دیده اید که لایه ها به راحتی از هم جدا می شوند. دلیلش این است که ABS  معمولاً باید در دمای ۲۲۰ تا ۲۳۵ درجه سانتی گراد چاپ شود تا چسبندگی قوی بین لایه ها ایجاد شود. بنابراین اگر احساس کردید مشکل از اینجاست، دقت کنید رشته ای  که خریداری کرده اید را در دمای مناسب خودش چاپ کنید. دما را تا ده درجه افزایش دهید و بیبینید چسبندگی بهبود پیدا می کند یا خیر. برای انجام اینکار بر روی “Edit Process Settings” کلیک کنید و تب “Temperature” را انتخاب کنید. و بر روی نقطۀ تنظیم دمای مورد نظر دوبار کلیک کنید.