این مسئله خیلی در پرینتر سه بعدی جدید شایع است، اما خوشبختانه برطرف کردن آن خیلی راحت است. اگر اکسترودر شما از همان ابتدای چاپ پلاستیک خارج نکند، چهار دلیل احتمالی وجود دارد. هر یک از این دلایل را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم برای رفع آن چه تنظیماتی باید اعمال شود.

اکسترودر قبل از شروع چاپ آماده نشده است

بیشتر اکسترودر ها این مشکل را دارند که وقتی در دمای بالا بدون استفاده قرار بگیرند، پلاستیک از آنها چکه می کند. پلاستیک داغ داخل نازل به ببیرون نشت می کند، که این باعث می شود در داخل نازل که حالا پلاستیک در آن خشک شده، یک فضای خالی به وجود بیاید. بنابراین پلاستیک، در ابتدای چاپ وقتی دارید اکسترودر را گرم می کنید، و همچنین در پایان چاپ وقتی اکسترودر دارد به آهستگی خنک می شود، نیز به همین شکل نشت می کند. اگر اسکترودر به دلیل این نشتی، مقداری پلاستیک از دست بدهد، مدتی طول می کشد تا پلاستیک دوباره از نازل خارج شود. و وقتی سعی کنید کار چاپ را شروع کنید، متوجه خواهید شد که اکستروژن با تاخیر انجام می شود. برای رفع این مشکل، اکسترودر را قبل از شروع چاپ آماده کنید و مطمئن شوید که پر است تا نازل پر از پلاستیک و آماده خروج باشد. یک روش معمول برای اینکار در Simplify3D، چیزی به نام “skirt” است. Skirt یک دایره دور بخش می کشد، و در طی فرایند، اکسترودر را با پلاستیک پر و آماده می کند. اگر نیاز به پلاستیک بیشتری داشتید می توانید تعداد خطوط Skirt را از تب Additions در Simplify3Dافزایش دهید. بعضی کاربرها نیز ترجیح می دهند به صورت دستی رشته ها را از چاپگر خارج کنند، به این ترتیب که پیش از شروع چاپ، از Jog Controls در Simplify3D’s Machine Control Panel استفاده می کنند.

هنگام شروع کار، فاصله نازل تا بستر خیلی کم است

اگر نازل بیش از حد به سطح کار نزدیک باشد، فضای کافی برای پلاستیک وجود ندارد که از اکسترودر خارج شود. سوراخ بالای نازل عملا بسته خواهد شد و هیچ پلاستیکی نمی تواند خارج شود. راه آسان تشخیص این مشکل به این صورت است که زمانی که بستر در راستای محور رو به پایین می رود، پلاستیک در چاپ دو لایه اول خارج نمی شود و از لایه های سوم و چهارم به بعد است که به صورت طبیعی شروع به خارج شدن می کند. برای رفع این مشکل می توانید از آفست G-Code از تب G-Code در بخش تنظیمات فرایند Simplify3D استفاده کنید. به این ترتیب می توانید بدون اینکه مجبور به تغییر خود سخت افزار باشید، موقعیت محور Z  را خیلی خوب تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر برای آفست G-Code محور Z ، عدد ۰۵/۰ میلی متر را انتخاب کنید، نازل به اندازه ۰۵/۰ میلی متر از بستر چاپ دور خواهد شد. این عدد را کم کم افزایش دهید تا فضای کافی بین نازل و پلت فروم کار ایجاد کنید تا پلاستیک به راحتی خارج شود.

رشته های دور چرخ دنده محرک پاره شده است

بیشتر چاپگرهای سه بعدی از یک چرخ دنده کوچک استفاده می کنند تا رشته ها را عقب و جلو کند. دندانه این چرخ دنده داخل رشته گیر می کند و این امکان را به وجود می آورد که موقعیت رشته ها را به درستی کنترل کند. با این حال اگر متوجه مقادیر زیادی تراشه پلاستیک شدید یا به نظر رسید که بخشی از رشته ها از بین رفته اند، در این صورت این امکان وجود دارد که چرخ دنده محرک، بیش از حد پلاستیک خارج کرده باشد. وقتی این اتفاق بیافتد، چرخ دنده محرک وقتی دارد رشته ها را عقب و جلو می کند، هیچ چیزی ندارد که به آن گیر کند. برای دریافت دستورالعمل رفع این مشکل به بخش Grinding Filament مراجعه کنید.

اکسترودر مسدود شده است

اگر هیچ یک از موارد بالا نتوانستند مشکل را برطرف کنند، احتمالا خود اکسترودر مسدود شده است. این اتفاق ممکن است ناشی از این باشد که باقی مانده ی خارجی در داخل نازل گیر کند، حال یا به این دلیل که پلاستیک داغ، بیش از حد داخل اکسترودر باقی مانده، و یا اینکه دمای خنک کنندۀ اکسترودر به میزان کافی نیست و رشته، خارج از منطقه مذاب مورد نظر شروع به نرم شدن می کند. رفع انسداد اکسترودر مستلزم باز کردن قطعات آن است، پس لطفا قبل اینکه اینکار را انجام دهید با سازنده چاپگر خود تماس بگیرید. ما قبلا موفق شده ایم که با وارد کردن سیم “می” گیتار به داخل نازل، انسداد اکسترودر را باز کنیم، با این حال شاید سازنده چاپگر شما توصیه های دیگری به شما بکند.